Hotel Restaurant Termunterzijl geeft haar passie voor het horecavak over op de volgende generatie studenten

Hotel Restaurant Termunterzijl, een prachtig hotel-restaurant met particuliere eigenaren. Sinds Corona is er veel veranderd in de hospitality branche en kampen zij ook met het vinden van goed opgeleid horeca personeel. Dit heeft ook te maken met het feit dat Termunterzijl met openbaar vervoer lastig bereikbaar is. Maar om kwaliteit te waarborgen zoeken ze altijd naar passende en creatieve oplossingen.

Van zorgmedewerker naar hotel-restaurant eigenaar

Wij spraken Renate Freuling, mede-eigenaresse van Hotel Restaurant Termunterzijl. Samen met haar man runt ze het restaurant én hotel. Van oorsprong komt ze uit de zorg en haar man was eigenaar van meerdere restaurants waar hij ook chef-kok was. Hierdoor is ze steeds meer het horecavak ingerold en kwam in 2015 deze uitdaging op hun pad. Ondernemen heeft altijd al in haar bloed gezeten en ze vindt het super leuk om de combinatie van ondernemen en het horecavak door te geven aan de nieuwe generatie.

Termunterzijl ligt in Oost-Groningen, op zo’n dertig kilometer afstand van de Eemshaven. Hierdoor is de doelgroep van Hotel Restaurant Termunterzijl tachtig procent zakelijk en twintig procent toeristen. Het restaurant heeft de prioriteit voor Renate en haar man, omdat hij de chef-kok van het restaurant is. Hier zit echter ook het probleem waar ze tegenaan lopen, want er is te weinig kwalitatief personeel. Hierover zegt Renate: “Tegenwoordig hebben niet veel medewerkers dezelfde visie en passie als wij en dat is heel erg jammer. Je moet wel meegaan met de flow, maar wij kiezen ervoor om onze eigen normen en waarden wel aan te houden.”

Door Generation Hospitality kunnen we samen met de andere partners de opleiding verbeteren

De komst van Generation Hospitality is een uitkomst, want hierdoor hebben ze inspraak in wat er op school gebeurt en werken daarom mee aan een verbetering van de kwaliteit. Daarnaast leren ze over hoe ze studenten het beste kunnen begeleiden. Renate was positief verrast: “Wat ik het allerleukste vond aan het volgen van de cursus is dat er jonge mensen zaten die gelukkig dezelfde visie hebben als wij. Hierdoor werd ik zelfs een beetje ontroerd”. In het restaurant serveren ze soms 10-gangen menu’s, waarbij kennis over de ingrediënten en bijpassende wijnen vereist is. Iedereen kan een dienblad met drinken en eten rondbrengen, maar zulke technische vragen beantwoorden vergt een goede opleiding en ervaring. Om studenten klaar te stomen met die gevraagde kennis hebben ze zich aangesloten als partner bij Generation Hospitality.

Wat heeft Generation Hospitality al opgeleverd voor Hotel Restaurant Termunterzijl?

De samenwerking heeft gezorgd voor nieuwe connecties met andere hotel- en horeca-eigenaren. Ze hebben nu een praktijkstudent van de opleiding Allround Hospitality medewerker rondlopen en daar is Renate erg over te spreken: “Op dit moment hebben wij Chantal rondlopen en zij is echt fantastisch! De samenwerking is zelfs zo fijn dat ze hier blijft werken nadat ze klaar is met haar studie.”

Hotel Restaurant Termunterzijl is één van de partners waar Generation Hospitality nauw mee samenwerkt. Samen richten wij ons op onderwijsinnovatie, om meer én beter opgeleid personeel in de hospitality branche te werven. “Als we samen met alle partners staan voor onze normen en waarden, dan kunnen we ook meer bereiken”, aldus Renate.