The Market Hotel by Westcord wil studenten enthousiasmeren voor het horeca vak

Sinds april 2021 is Groningen een nieuw hotel rijker op de grote markt: The Market Hotel by Westcord. Een groot hotel als deze vraagt om goed opgeleid personeel en dat is lastig te vinden en te behouden. Om onder andere die reden zijn ze de samenwerking met Generation Hospitality aangegaan en zetten zij zich in om studenten weer enthousiast te maken voor het horecavak. Zodat studenten met de juiste kennis en ervaring beginnen aan hun carrière, en zijzelf en mede horeca-eigenaren niet meer met een tekort aan kwalitatief personeel zitten.

Wij spraken Niek Strous, general manager van The Market Hotel in Groningen. Hij is blij met de samenwerking met Generation Hospitality en de andere partners: “Wat wij erg interessant vinden, is dat zij net als wij op een andere manier willen kijken hoe we mensen aan ons kunnen binden. Hoe we studenten opnieuw net zo enthousiast maken voor de horeca als wij zijn en op een leuke manier hiermee kunnen verbinden”. Ieder jaar komen er veel stagiairs bij The Market Hotel, waardoor studenten praktijkervaring opdoen en hierdoor met een goede basis de arbeidsmarkt op gaan.

De opening van The Market Hotel aan de grote markt

The Market Hotel is onderdeel van de WestCord hotels en is een Nederlands familiebedrijf dat in de jaren zestig is opgericht op Vlieland. Niek Strous, hij is al zestien jaar werkzaam bij Westcord Hotels en heeft zichzelf opgewerkt tot general manager. Hij begon in Vlieland en is nu sinds de start van The Market Hotel werkzaam in Groningen. In april 2021 opende het hotel haar deuren aan de grote markt en toen is ook direct de verbinding gezocht met Generation Hospitality om de aantrekkingskracht van de branche te vergroten.

Het stigma van de horecabranche

Er hangt al enige tijd een stigma rondom de horecabranche; lange dagen van veertien uur, altijd aan moeten staan, geen balans tussen werk en privé en ga zo maar door. Dit stigma zorgt ervoor dat het minder aantrekkelijk is voor studenten om in de horeca te gaan werken. Niek gelooft niet meer in deze klassieke manier van werken in de horecabranche en wil daarom een verandering doorvoeren. Bij The Market Hotel hebben ze inmiddels al een verandering doorgevoerd op het gebied van roosteren.

Niek zegt hierover: “Onze medewerkers werken vanuit beschikbaarheid en kunnen zelf bepalen welke diensten ze draaien. Daarnaast zorgen wij ervoor dat onze medewerkers niet langer dan acht uur werken op een dag.” Op deze manier proberen ze mee te bewegen met de markt, om potentiële medewerkers warm te maken voor de branche.

Veel vakmensen in de horeca zijn verloren gegaan

Door dergelijke veranderingen door te voeren probeert The Market Hotel het aantrekkelijker te maken voor mensen om bij hen te komen werken. Het tekort aan medewerkers en vakkrachten is namelijk erg groot en wordt steeds groter.

“We merken dat de branche door de coronaperiode veel vakkrachten is kwijtgeraakt. Hierdoor is er een bepaalde basis weg die eerder de kennisoverdracht op peil hield. Dit wordt wel goed aangevuld met nieuwe medewerkers en studenten, maar een stukje senioriteit is hierin verloren gegaan en die krijg je niet zomaar terug. We zien ook dat er wel een aantal vakkrachten terugkomen, omdat een kantoorbaan toch niet zo goed bij hen past en ze het familiaire van de horeca missen”, aldus Niek.

The Market Hotel werkt leidt samen met Generation Hospitality vakbekwaam horecapersoneel op

Het tekort aan vakpersoneel in de horeca is een probleem en vanuit die behoefte is er een samenwerking ontstaan met Generation Hospitality. Samen met andere partners willen ze ervoor zorgen dat mensen enthousiast worden voor de horeca en dat ze daar voor een langere tijd in willen blijven werken. Er komen meerdere enthousiaste stagiaires ieder jaar bij The Market Hotel om de branche te ontdekken, en vaak met succes! Het vergt veel tijd van de medewerkers om de stagiaires te begeleiden, maar dit doen ze met veel passie en zo zorgen ze ervoor dat er weer enthousiaste vakbekwame mensen komen werken in de horeca. Zo zegt Niek hierover: “Het vak kan je leren, maar een enthousiaste en gastvrije houding moet je hebben als persoon”.

Horeca is het overtreffen van mensen hun verwachtingen

Binnen de horecabranche is het belangrijk om de verwachtingen van de gasten te overtreffen. “Als een gast vaker in ons hotel komt, dan krijgt diegene een lekkernij uit de bakkerij met een handgeschreven kaartje: leuk dat je er weer bent, welkom terug”, aldus Niek. Daarnaast is de stad Groningen ook erg gastvrij, bijvoorbeeld in kledingwinkels word je vaak erg goed geholpen en zetten ze ook graag een extra stapje voor je. Dit maakt de stad zo leuk, en dat proberen ze ook over te brengen op de gasten.

Toekomstplannen van The Market Hotel

Het hotel is op dit moment nog niet helemaal af. Zo wordt er nog gewerkt aan het dakterras en zijn er nog een paar dingen waar de puntjes op de i op worden gezet. Daarnaast is er bij de start van het hotel een bepaalde kwaliteitseis neergelegd waar het hotel al goed naar op weg is. Op dit moment zijn er op booking.com ruim drieduizend beoordelingen met een gemiddelde van een 9.1, en dat willen ze vasthouden in de komende jaren. Ook is de verandering van het CAO op dit moment in volle gang en dan met name de secundaire arbeidsvoorwaarden. In vijf jaar tijd hopen ze een goede CAO te hebben met goede secundaire arbeidsvoorwaarden die het aantrekkelijker maken voor mensen om in de horecabranche te gaan en blijven werken.

Versterk samen met Generation Hospitality de verbinding tussen onderwijs en praktijk!

The Market Hotel is één van de partners waar Generation Hospitality nauw mee samenwerkt. Samen richten wij ons op onderwijsinnovatie, om meer én beter opgeleid personeel in de hospitality branche te werven. Hierdoor ontstaan er veel voordelen voor bedrijven in de hospitality branche, maar ook zeker voor de studenten.

Word ook partner van Generation Hospitality

Wil jij ook samen met ons een verandering doorvoeren in de horeca branche? Dan is dit dé kans om je stem te laten horen. Zodat er iets verandert in de opleidingen en de aansluiting op de arbeidsmarkt verbetert. Op dit moment werkt Generation Hospitality al samen met bedrijven, zoals: Stadscafé Pronk, Van der Valk Hoogkerk, Flonk Hotel en meer. Wil jij net als deze partners ook een bijdrage leveren aan dit initiatief? Meld je dan vrijblijvend aan.